Andermans creatieve werk afbranden is het gemakkelijkste wat er is. Reclamewebsites staan vol met zure commentaren op advertenties en commercials. Loden beeldjes worden uitgereikt aan de meest irritante commercial. Afzeiken doen we liever niet, omdat we als geen ander weten dat wat uiteindelijk het papier of de buis haalt, totaal anders kan zijn dan het oorspronkelijke idee. Je ziet in de definitieve creatie niet de soms hobbelige weg ernaartoe.
Maar één keer per jaar moeten we wel gniffelen om een ‘slechtste van het jaar’-verkiezing. En wel om de slechtste slogan van het jaar. Wij mogen regelmatig pay-offs bedenken voor klanten. Een mooi spel waarin je met een paar woorden kunt laten zien hoe jij het anders doet dan de concurrent. Waarin je niet zegt wat je doet, maar waarom en op welke bijzondere manier. Dat spel nemen wij uiterst serieus.
Dat niet iedereen dat doet, blijkt uit de verkiezing De slechtste slogan 2016. Hairsalon en barber Local Heroes uit Utrecht voert de pay-off ‘Zit je haircut’. Meer dan 20 procent van de 15.326 stemmen ging naar deze regel die zonder vraagteken helemáál eigenaardig is. Tweede in de verkiezing werd ‘Your shit is my food!’ van een loodgietersbedrijf en derde ‘Tiet voor een goede BH’ van een lingeriezaak. Kut, poep en tiet: woorden die je best achterwege kunt laten in een professionele pay-off. Het zegt namelijk alles over jouw dienstverlening. Slechte woordgrappen bewaar je maar voor een ander podium.