Uitleg, we geven het maar al te graag. Vriendelijk, dat wel. Maar sommige dingen hoef je niet uit te leggen. Mág je eigenlijk niet uitleggen. Zoals een website. ‘Achter de knop informatie vindt u meer informatie over ons bedrijf.’ ‘Op de pagina contact leest u hoe ons kunt bereiken’. ‘Onder Veelgestelde (één woord) vragen hebben wij de antwoorden op vaak voorkomende vragen voor u verzameld.’ ‘Klik op portfolio en u ziet een selectie van opdrachten die wij voor onze klanten hebben afgerond.’ ‘Bezoek onze fotopagina en, u raadt het al, daar kunt u fijn naar onze foto’s kijken.’ Je verwacht het niet.
Veel websites presenteren zich als onbekend fenomeen. Als de supermarktmanager moet uitleggen waar je je boodschappen kunt vinden, verdwalen de klanten. Of lopen ze weg. Omdat logica nu eenmaal logisch is, hoor je in de fysieke winkel bij binnenkomst nooit: ‘Paprika’s kunt u vinden op de groenteafdeling. IJsjes bewaren we voor u in het vriesvak. Melk? Bij de zuivel.’ Online kunnen we de toelichting ook wel skippen. Scheelt ruimte en ruis. En ergernis. Internet is niet nieuw, websites zijn er al een tijdje. Mensen weten inmiddels heus wel waar ze op moeten klikken. Als je moet uitleggen waar je als bezoeker iets kunt vinden, is er iets mis met je site. Buttons met grappig bedoelde namen, ingewikkeld design met lastig leesbare content, onlogische volgorde en routing. Dat soort fratsen vragen misschien om een verklaring. Maar de kans dat mensen een duidelijkere site bezoeken is vele malen groter dan dat ze de uitleg op hun gemak gaan lezen. Heb je je online zaak goed voor elkaar: dan vinden de mensen echt wel hun weg.
Kijk gerust verder op onze site. Misschien ben je wel erg benieuwd wat je op de pagina werk kunt verwachten. Spannend! Of wil je weten wie er achter Kwieker communicatieteam zit. Mensen misschien? Wie weet! Klikkerdeklik!