Hoera, een uitnodiging! Even lezen. Ja, ja, Een dag ‘staat voor de deur’, een evenement ‘vindt plaats’, talloze ‘gerenommeerde sprekers’ ‘staan op het programma’ en ‘delen het podium’ en ‘interessante en actuele onderwerpen’ ‘passeren de revue’ en ‘worden aangesneden’. Met een beetje geluk is er op de ‘toplocatie’ voor een ‘spectaculaire opening’, ‘muzikale omlijsting’ en een ‘hapje en een drankje’ of misschien zelfs wel een ‘natje en een droogje’ gezorgd, mét ‘culinaire hoogstandjes’, want het gaat ook om de ‘innerlijke mens’. Clichés werken. Vaak ook op de lachspieren. Uitnodigingen voor zakelijke bijeenkomsten staan er bol van. Lekker vertrouwd, want anderen doen het ook zo. Al honderd jaar. Zodat je als ontvanger direct denkt: ‘save the date’, deze datum ‘reserveer ik in mijn agenda’, zodat ik me op die dag fijn kan ‘laten inspireren’ en kan ‘netwerken en bijkletsen met gelijkgestemden’. Kan dat allemaal anders? Jazeker. Moet het allemaal anders? Ja, graag. Elke keer als je stuit op zo’n vertrouwd begrip trap je even op de rem. En kijk je of je hetzelfde nét op een andere manier kan zeggen. Of gewoon helemaal niet. Netwerkevents kunnen vaak minder uitleg gebruiken. Werkt net zo goed.