Van Black Friday tot de feestdagen: er wordt veel weggegeven aan de consument deze tijd. Dat moeten we geloven, in elk geval. Is het geen dikke korting dan wel een fraai extraatje. Een accessoire voor minder. Of zelfs voor nop. En daar gaat het vaak mis. ‘Nu gratis waterkoker cadeau’. Of: ‘Gratis afzuigkap bij aanschaf van een complete keuken’. Natuurlijk, een signaalwoord als ‘gratis’ werkt in communicatie. Daar trekt je oog naartoe. Gratis is altijd lekker. Maar als het gratis is, is het niet heel bijzonder dat je het weggeeft. Voor een cadeau betaal je per definitie niets. De jarige kijkt vreemd op als je zegt: ‘Alsjeblieft, een gratis cadeautje. Kostte me helemaal niets. Ik hield m’n centen mooi op zak. Heb niks aan je uitgegeven. Is je van harte gegund, die nul euro’. Beter is om de waarde van het cadeau te communiceren in je actie. Bedragen hebben namelijk ook een signaalfunctie. En daarmee laat je zien dat je investeert in de klantrelatie, dat je er iets voor over hebt. Dus: ‘Nu een waterkoker t.w.v. € 119,- cadeau’ of ‘Inclusief afzuigkap t.w.v. € 439,-’. Dan klopt je tekst en is je boodschap waardevol. Ineens wordt het een actie. Veel plezier met geven!