Soms komt er een televisiecommercial voorbij die jaloersmakend goed is. Qua idee en uitvoering. Waarvan je meteen al ziet dat-ie lang leuk blijft, in tegenstelling tot veel uitgewerkte reclame-ideeën die te lang worden uitgemolken. Van de Volkskrant-campagne ‘Lees je koppen of lees je de krant?’ kreeg ik bij de vorige reeks al kippenvel. Pijnlijk lege gesprekken over getergde Franse vrachtwagenchauffeurs of eensgezinde ministers lieten zien: ‘Meer weten is wel zo leuk.’ Mensen scannen het nieuws, lezen niet verder, verdiepen zich niet, weten niet waarover ze praten. En dat levert, zeker op social media, een hoop nagepraat op.
Ook nu loopt er zo’n prachtige Volkskrant-campagne van communicatiebureau DDB & Tribal Amsterdam. Want tijdens de verkiezingstijd is meer weten belangrijker dan ooit. Een speciaal Verkiezingsabonnement wordt aangekondigd met een tv-spot waarin de zwevende kiezer wordt besproken. Vooral het woord ‘naarstig’ laat zien dat de materie in het nieuws nou niet bepaald eigen is gemaakt. De reactie van de kelner, de timing van het gesprek: het is weer smullen. Ik hoop dat deze campagne nog lang uitgediept wordt.
De nieuwste commercial:
De vorige reeks: