Het zijn barre tijden. Zelfs met een zonnetje erop. De wereld vráágt, sméékt om dingen waar we met z’n allen vrolijk van worden. Gelukkig is geluk te koop. Zet je tv, internet of radio aan en je hoort, ziet en leest dingen waar je blij van wordt. Momenteel voeren meerdere bedrijven een pay-off met ‘blij worden’ erin:
Mona. Daar word je blij van.
Kwik-Fit. Service waar je blij van wordt.
Media Markt. Dingen waar je blij van wordt.
Kwik-Fit en Media Markt snoepen mee van de blije boodschap van Mona. Waardoor er, als het een beetje tegenzit, binnen enkele minuten drie blijmakers voorbij komen. Hoe blij worden mensen van steeds dezelfde belofte? En hoe blij kun je worden?
Maar misschien nog erger dan je pay-off lenen van een ander is de belofte zelf. Het is alsof een komiek geen – al dan niet gestolen – grap vertelt, maar de zaal vraag even te gaan lachen. Je moet blij worden. Of je nu wil of niet.
Bovendien: wat de een blij maakt, stemt de ander minder gelukkig. In je pay-off kun je dus beter zeggen waarom of hoe je de mensen bedient. Want dat voorkomt teleurstelling. Want dat maakt jou anders dan anderen. En dan kunnen de mensen vervolgens zelf bepalen of ze daar blij van worden.
Dat maakt een pay-off écht uniek. En daar worden wij van Kwieker dan weer enorm blij van.