Vacatureteksten hebben als doel mensen te werven, maar de meeste zijn niet wervend geschreven. Arbeidsmarktcommunicatie is óók maar gewoon communicatie. Dat wordt vaak vergeten.
Genoeg over mij
Veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe mensen. Heel goed! Maar veel organisaties lijken helemaal niet met mensen bezig te zijn. Die praten over zichzelf. Alinea’s lang vol geschiedenis, missie, geweldige toekomstplannen. Projecten, ambities, prachtige klanten. Maar wacht even. We hadden het toch tegen iemand? O ja, onze nieuwe collega.
Dat weten we wel
Zelfstandig kunnen werken. En een teamspeler zijn. Communicatief vaardig en zonder negen-tot-vijfmentaliteit. Enthousiast, gedreven, analytisch, hands-on, flexibel, proactief, met passie voor het vakgebied. Een spilfunctie, een spin in het web, vraagbaak, op het snijvlak van diverse dingen. In een dynamische werkomgeving. Als we al deze begrippen nu eens skippen, houden we zaken over die écht iets zeggen. Zeg ook nooit meer: ‘Kom jij ons team versterken?’ Niemand zoekt verzwakking.
Check!
Voorkom jargon – ook werkzoekenden hebben er een hekel aan. Doe niet moeilijk of juist heel jolig met functietitels (‘performance based worldwide client director’ of aan het andere eind van het spectrum ‘creatieve eindbaas’) en lees je tekst nog een paar keer na voordat die live of gedrukt gaat. Vooral bij opleidingseisen gaan mensen vaak de mist in (HBO of hbo? Hbo opleiding of hbo-opleiding?). Slordigheid zegt iets over jouw organisatie.
Mooi verhaal
Iedereen weet: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Toch lees je in vacatureteksten vaak ongelooflijke zaken. Een speeltuin als kantoor, een driesterrenrestaurant als bedrijfskantine, collega’s en klanten die je beste vrienden zijn, de gezelligste vrijdagmiddagborrels van Nederland, een hip dakterras met het mooiste uitzicht, de geweldige ligging – écht in het hart van de stad. In de praktijk valt het meestal tegen.
Maar… wat heb ik eraan?
Geen uitstekende doorgroeimogelijkheden, geen intern opleidingsinstituut, geen ‘prima secundaire arbeidsvoorwaarden’. Noem niet zomaar wat kenmerken maar vertel wat de voordelen ervan zijn. Maak die prima voorwaarden concreet, zeg wat de uitstekende mogelijkheden zijn, wat ze voor de nieuwe collega betekenen. Heeft-ie wat aan.
En… actie!
Vacatureteksten kunnen altijd korter en concreter. Maar ook een actieve schrijfstijl maakt het wervend. Niet: ‘Voor meer informatie kun je contact opnemen’ of ‘als je geïnteresseerd ben kun je op de solliciteerknop drukken’. Mensen weten dat ze dat kunnen. Echt. Maar jij moet willen dat ze het doen. Dus: ‘Eerst meer weten? Bel die.’ en ‘Direct solliciteren? Druk op die knop!’.