Veel ondernemers zijn op zoek naar een eigen verhaal om te communiceren. Een onderscheidend verhaal. Een afwijkend logo, een kleurrijke huisstijl en tekst die je in hun branche verder niet tegenkomt. Lekker anders. Het liefst met zo min mogelijk jargon en in een persoonlijke aanspreekvorm. Met meer ‘jij’ dan ‘wij’, meer gevoel dan feiten en met meer ‘wat kan ik ermee’ dan ‘kijk eens wat een geweldig product’. Maar dan komt tijdens het schetsen en schrijven het puntje plotseling in de buurt van het paaltje en kiest men liever toch voor de bekende weg. Voor het vertrouwde geluid. Eigen wordt dan ineens vreemd. Eng, zelfs. De concurrentie napraten voelt veel veiliger. Vertrouwder. Als maker stel je de klant de confronterende vraag: waarom zou men voor jou kiezen als je hetzelfde zegt als de concurrent? Maar weinigen durven af te wijken. ‘Zo doet men dat nu eenmaal in ons werkveld. Dat willen onze klanten. Echt. Dat zijn ze zo gewend.’ Doe maar normaal, de anderen doen ook gek genoeg. Opvallend! O nee, liever niet.