Welkom op mijn site. Sinds de allereerste website voer voor discussie onder copywriters. Amateuristisch of beleefd? Absoluut niet doen op zakelijke websites, zegt het ene kamp. Je bent toch geen online fotoalbum voor paardenliefhebbers. Of fanpage van een of andere popster. Doe professioneel. Hou het zakelijk. Ho, ho. Juist wél, zegt het andere kamp. Ook als bedrijf mag je je bezoekers toch welkom heten? De deur netjes openhouden en de mensen vriendelijk binnenlaten? Kom binnen! Koffie? Gezellig toch?
Beide kampen hebben gelijk. Beleefdheid en professionaliteit kunnen prima samen. Maar beter dan welkom zeggen is het gevoel geven dat je als bezoeker welkom bent. Dat je je als lezer direct thuis voelt. Op je plek. Dat de websitetekst welkom ademt in plaats van letterlijk zegt. Show, don’t tell. Dat levert een eerste tekstregel op die afwijkt van al die pagina’s die nog altijd welkom als openingswoord gebruiken. Maak een mooie binnenkomer. Denk heel even na en verzin een alternatieve deurmat. Wordt je website beter van. Goede tip? You’re welcome.