SOLVIT schiet gratis te hulp als burgers en bedrijven tegen een grensoverschrijdend probleem aanlopen. Bijvoorbeeld met btw-teruggave, export, sociale zekerheid, vergoeding uit zorgverzekeringen, het verkrijgen visa of vergunningen of erkenning van diploma, rijbewijs of kenteken. Omdat een overheidsinstantie het EU-recht verkeerd toepast of omdat nationale regelgeving in strijd is met EU-wetgeving. SOLVIT komt, samen met de betrokken overheidsinstantie snel tot een oplossing. Probleem: de hulp van SOLVIT is onbekend bij mensen die zakendoen op de Europese interne markt.
Kwieker en Berenschot winnen tender
SOLVIT is in 2002 opgericht door de Europese Commissie. Alle EU-lidstaten (en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) hebben een eigen SOLVIT-centrum. Het Nederlandse SOLVIT-centrum is gevestigd binnen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De Europese Commissie vroeg de slimme tandem Berenschot & Kwieker communicatieteam om SOLVIT Nederland op de kaart te zetten bij Nederlandse bedrijven en ondernemers. Door de huidige communicatie te evalueren, een nieuwe communicatiestrategie te ontwikkelen en een communicatiecampagne te creëren en te testen.
Onderzoek en strategie
Allereerst onderzocht Berenschot uitgebreid de huidige situatie. Onder meer door deskresearch, enquêtes en interviews met andere SOLVIT-centers en vele ondernemers, legde Berenschot de vinger op de zere plek. En vertaalde dit naar onder meer een communicatiestrategie, doelgroepenanalyse en communicatieadvies om SOLVIT zichtbaarder te maken binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Na diverse workshops met SOLVIT en EZK ontstond een definitieve strategie en kwamen we gezamenlijk tot de belangrijkste USP’s van SOLVIT. Alles stond op scherp. Vervolgens was Kwieker aan de beurt.
Creëren, testen, presenteren
Op basis van de strategie en bevindingen van Berenschot maakten we een aantal creatieve communicatieconcepten. Die we vervolgens testten onder de doelgroep, door online enquêtes en één-op-één online sessies. We testten concepten, campagneboodschappen, designs, pay-offs en andere details, kregen ongelooflijk veel waardevolle feedback en presenteerden alle concepten en uitkomsten aan SOLVIT en EZK. Om uiteindelijk tot een winnende campagne te komen. Die we uitwerkten in diverse communicatiemiddelen, zodat de Europese Commissie uiteindelijk een helder, praktisch en uitvoerig getest totaalplan van communicatieaanpak kreeg overhandigd.
Communicatief totaalpakket
Berenschot en Kwieker maakten niet alleen een rapport. Uit de diverse onderzoeken en testen bleek dat het huidige logo van SOLVIT verkeerde associaties opleverde. Ook daarover adviseerden we gezamenlijk de commissie. Daarnaast deden we voorstellen voor diverse standaardteksten. Zodat straks ook de basiscommunicatie op orde is. Bovendien ontwikkelden we extra materialen om andere SOLVIT-centers in Europa te overtuigen van onze aanpak. En presenteerden de hele route naar de creatieve communicatiecampagne aan andere SOLVIT-centers. Binnenkort zullen de eerste verbeterslagen zichtbaar zijn. Wij zijn er klaar voor.